Direktlänk till inlägg 29 juni 2009

återfunnen

Av linnea - 29 juni 2009 01:40

i flera år har jag stundvis tänkt på en sång som jag vet att jag, tillsammans med min lågstadieklass sjäng på musiklektionerna. den var så fin men det var alldeles för länge sedan jag sjöng den för att kunna minnas den. jag minns små fraser och har ofta frågat folk i min närhet

känner ni inte igen den här, jag älskade den när jag var liten

så idag, inte en dag för tidigt, googlade jag texten. den fann inte som sångtext däremot var det en tjej som publicerat texten i sin blogg

here it comes... femton år sen sist


jag har sett på TV barn i andra land
kan vi inte träffas undrar jag ibland
lille Jan i Holland på en båt han bor
seglar på kanalen med sin far & mor
och på röda torget borta i Moskva
hoppar anna hage det gör anna bra
grekiska Maria ibland på bergen bor
rider på en åsna, spinner åt sin mor
lilla Toka-muro han som är japan
leker med en drake hela långa dan
barn i andra länder hör jag ropar hej
jag såg er på TV ni såg inte mig
jag vill komma till er, komma ni till oss
folk ska vara vänner de ska inte slåss
kom vi lär varandra lekar, visor, ord
vi som bor på samma runda, gröna jord


till min förskräckelse påstår denna tjejatt hon skrivit texten när hon var tolv år och skryter om att hon hittade den i sin fula diktsamling när hon städade hemma. vilken skit!

eller, nu ska jag vara rättvis. visst finns det en chans att hon har rätt och jag fel, men det skulle betyda att den också publicerades i min skolas sångbok för många år sedan, och så särskild gammal verkar den här tjejen inte vara. hjälp mig -har någon annan hört den förr? 

 
 
Ingen bild

Jackie

2 augusti 2010 13:24

Även jag sjöng denna sång på kören när jag gick i lågstadiet - 92-94 - så är hon yngre än det kan du hälsa att hon har fel (har t.o.m kvar min körpärm med texten)

 
Ingen bild

Dieter

18 december 2010 00:03

Den här brukade vi sjunga när jag gick i trean, och det var 1979.

 
Ingen bild

Dieter

18 december 2010 00:12

Hon ljuger (eller minns fel). "Vi bor på samma jord" heter sången, och texten är skriven av den kända författaren Britt G Hallqvist (som bland annat översatte Tolkiens "Bilbo").

Här är noterna:
http://htmlimg4.scribdassets.com/goxku95dzg22fwg/images/15-9e0d552c86/000.jpg

 
Calle

Calle

30 juni 2011 11:10

Men vad fint att hitta denna text till slut! 35 år sen sist! Jag trodde jag var den ende här i landet som kom ihåg den, men förstår nu att generationer av lågstadieklassare sjungit denna lilla pärla. Även jag sjöng den när jag gick i lågstadiet 1975-1978, vilket nu är preskriberat sedan många år... Men några textfragment, bl a om lille Jan i Holland på båten och förstås "barn i andra länder, hör jag ropar hej!" har stannat i minnet. Och det är ett fint minne.
Tack för gåtans lösning!
PS: Ja detta är ett exempel på Britt G Hallqvists kreativitet. Tjejen som påstår att hon skrivit detta är garanterat fel ute. Britt G var inte bara flitig översättare, utan även poet och psalmtextförfattare. Och den här gulliga lilla sången slår ju an samma sträng av peace, love and understanding...

http://japetus.wordpress.com

 
Calle

Calle

18 oktober 2012 19:23

Och här är bloggen jag en gång skrev om detta, "Sången, ensam återfunnen":
http://japetus.wordpress.com/2011/07/01/sangen-ensam-aterfunnen/

http://japetus.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av linnea - 10 juni 2013 20:31

Nour el Refai får mig att vilja skriva en bok om mitt liv, eller åtminstone sommarprata. Hennes sommarprat inspirerar mig att analysera sagan där jag är huvudkaraktären. Livet som handlar om mig. ...

Av linnea - 31 december 2012 13:11

Jag ska inte längre plugga. Jag ska inte längre engagera mig på Studentkåren. Jag ska inte längre bo i Västerås. Jag ska inte längre leva studentliv.    Jag ska istället göra det jag drömt om i många år.  Jag behöver inget nyårslöfte. Jag har f...

Av linnea - 31 december 2012 13:06


Should auld acquaintance be forgot, And never brought to mind? Should auld acquaintance be forgot, And days o’ lang syne! Chorus: For auld lang syne, my dear For auld lang syne, We’ll tak a cup o’ kindness yet For auld lang syne! ...

Av linnea - 15 december 2012 22:36

Kartongerna blir fler. Skåp och hyllor ekar tomma. Snart är livet på brahegatan historia. ...

Av linnea - 5 december 2012 11:38

Idag ska jag strukturera upp den kanske coolaste planen i mitt liv. Grovplanering för mina första lektioner, med mina första elever, på mitt första jobb. Wow! Tåget strular och det är snöstorm. Det känns rätt att jag bestämt mig för att inte pen...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards