Alla inlägg under januari 2008

Av linnea - 27 januari 2008 22:09

nu är jag jättetrött!

christer frågade tidigare idag om jag inte var helt slut efter helgens jobb, och påpekade att jag såg pigg ut trots allt. han skulle se mig nu!

det har varit en lång helg, mycket skratt och lite sömn.

otroligt kul att jobba med fredrik, som plötsligt blev nåt mer än "christoffers bästa kompis" när det bara var vi.

lördagskvällen spenderade jag tillsammans med kekke. shit, snacket har satt sig fast i huvudet. jag skulle vilja återberätta, men jag vet inte var jag ska börja. kanske en annan gång.

så har filipstad fått en plats i mitt hjärta. jag kommer att tänka på simon och linus varje gång jag äter is i resten av mitt liv :)


jesper var här ikväll, så klart, det är ju söndag!

vi möttes på ica, ryckte mest på axlarna och sa

- vi ses ju ikväll , som vanligt.

han hade också haft en rolig helg :)


imorgon ska jag skriva en argumenterande text som jag med hjälp av bertil har startat tankarna kring i helgen. han är cool, och smart! efter snacket med honom igår, har jag nåt att bygga på.


Petra & Sara, jag tänker på er!


Sov gott alla världens varelser  

Av linnea - 24 januari 2008 19:48

Igår var jag och fikade med lillebror. en varsin moccablanco på café stugan.

Vi tittade på kul folk, pratade babytrend och skrattade.

Han berättade nåt för mig som jag inte har kunnat släppa.

En familjehistoria som jag alldeles missat.

Det var för 7 år sedan. Min mamma fyllde 40 år. Vi hade tillsammans med släkt och vänner en fest för henne. (vid detta tillfälle var jag 14 år och lillebror tom var 12 år gammal) Festen var, för all del rolig, men det tom berättade utspelade sig efteråt. Tom, den busen, snodde med sig en vinflaska från festen för att behålla som sin. Det blev han och hans kompis stora hemlighet. Jag vet inte, och tom minns inte, om syftet var att dricka vinet, kanske när de fyllde arton, sa han igår. Hur som helst måste de förstås hitta ett gömställe för denna flaska. När man är 12 har man uppenbarligen inte insett vikten av att ha en plats som är avskild och som ingen kommer att se som misstänktsam. Tom och hans kompis valde att gömma vinflanskan under en buske på fortbollsplanen på skolgården (!)

Varje rast gick de dit och tittade till sin hemlighet. Deras fröken, som uppräckte detta beteende, började snart att undra vad som pågick. En dag gick hon bort till busken för att se vad som var så spännande. Hon hittade vinflaskan! Tom och kompisen fick den eftermiddagen ha ett litet samtal med fröken -och föräldrarna! Det är den enda gången tom minns att mamma och pappa var upprörda! (visst skulle det kännas genant att vara i en sådan situation som förälder till en 12årig pojke, men jag kan inte stå emot att se charmen i hur lille tom bara ville ha flaksan för att ha den, som vilken hemlighet som helst. kanske dricka den i framtiden . det vuxna livet)


Idag är min lillebror 19 år och studenten närmar sig med stormsteg. Trots att han inte får skåla med vinflaskan (som jag antar att mina föräldrar fick åter) så är det en fin berättelse.  

 ____________________________________


Jag stortrivs i skolan.

Jag har lärt mig betydelsen av begreppen...

- rotmorfem, avdelningsmorfem, fogmorfem, böjningsmorfem, fritt grammatiskt morfem samt restmorfem.

- grav accent, akut accent.

- skillnaden på mening och sats.

 ... på kursen "svenska språkets struktur" Jag älskar grammatik=) 

På kursen "språkfärdighet" pratar vi genrer, nu främst argumenterande texter. Vi pratar också om vikten av responsgivning och regler för det. 


I helgen är det jag och fredrik som bossar på ud=)

(eller slavar under nickals och erik, det är en tolkningsfråga)

Jag ser i vilket fall somk helst fram emot att träffa dem alla tre.  Kul helg! 


Av linnea - 22 januari 2008 23:54

Helskön kväll med favoritgrabbarna!

erik, jesper och jag har druckit te och käkat nötter. 

vi har babblat minnen, framtidsplaner och vikten av att leva i nuet. 

jag hittade ett snyggt citat tidigare idag

"det bästa sättet att tacka för en underbar stund är att njuta av den" 

det blev lite av kvällens tema.

 vi lyssnade på kul musik och såg roliga bilder. underhållande.

erik sa att jag var dum som påstod att man inte har nåt liv om man har som fritidsintresse att göra fåniga filmer och visa på youtube.

han argument var bra, jag köpte dem,. och tog tillbaka det jag sagt. 


Idag började min nya kurs "språkfärdighet" som jag ska läsa parallelt med "svenska språkets struktur". jag är tokladdad! bra klass, bra lärare, kul uppgifter, intressanta (men många) böcker. jag kommer att stortrivas och vill dyka ner i alla böcker nu med dertsamma:)

(vi får se hur det låter om några veckor) 

dessutom vill min nya vän och studiekamrat sara hänga på och bli aktiv i alf och så småningom fadder, tillsammans med mig, vilket är skitkul!


I miss lisa, though!


Imorgon ska jag plugga på förmiddagen och förbereda mig inför torsdag då jag ska tillbaka till skolan och då vi ska ha kommit en bra bit på väg!  

jag ska till dess:

- läsa ett tiotal debattartiklar om betyg i skolan.

- läsa en bok om vikten av att ge respons till elever och kollegor emellan.

- hitta ett bra citat som jag vill presentera och tillsammans med klassen analysera, diksutera och reflektera över.

Eftermiddagen ska jag spenderna med lillebror. en sväng på stan för att leta födelsedagspresenter, och sedan kanske käka nåt gott innan han sticker iväg igen. (jag ser hans face alldeles för sällan nu)


Tack för idag, alla som bidrog till den! Jag är så himla glad att idag blev av! 

Av linnea - 21 januari 2008 19:15

så har man blivit T2:a då.

jesper och jag har haft pysselverkstad idag.

utöver det har jag gått långpromenad, valt glasögon och hjälpt mickes att lösa kärleksproblem. 


helgen hemma hos mamma och pappa var underbar.

lungt och skönt. skratt och lantluft.

i lördags morse åkte stövlarna på så for jag och pappa till skogen. mysigt att känna doften av posh och prata politik med en far som min.

mamma och jag var på konsert i fredagskväll innan vi åkte hem, och i lördags kväll var jag på kåren med alfgänget!


i morgon börjar svenskaplugg, äntligen! 

jag har det bra.  

Av linnea - 10 januari 2008 18:46

Idag, för första gången, gick jag till mitt ica i mjukisbyxor. Betyder det att jag känner mig hemma i västerås eller är jag bara tråkigt bekväm? Lite som att om ica var min pojkvän, skulle jag prutta framför honom.

Jag har bott här ett tag nu, saker och ting har kommit på plats och när jag längtar hem längtar jag faktiskt hem till smedjegatan och inte hem till mamma och pappa.  


Lisa i min klass och jag, vi har humor vi! Skrattanfall som inte gick av för hackor i måndags, och ännu ett idag.

Rå humor om dildon mr rabbit och tredje världens fattiga.


Hemma är det tyst, jag hör klockan ticka, i köket spelar radion p3. Igår var det livat, micke och jag storhandlade och for sedan hem och bakade bullar. På söndag ska jag bjuda på dem, med anledning att jag fyller år. Tänkte be mamma baka, sen slog det mig..

"men jänta, du fyller tjugoett och bor själv! baka dina egna bullar vetja" 

Jesper kom över och smygstartade kalsaet tillsammans med oss, några bullar blev som tur är kvar :) 

Av linnea - 7 januari 2008 18:28

helgerna är över!

julen var som den ska vara -rolig och lika som den alltid har varit. jag var en av dem som skrek högt över att inte svensson svennsons jul sänder i år. andra skitanvenyn - kyss mig i röven! förutom det hade jag det bra. varm stämning med släökt och en massa asgarv!

på nyår var vi som vanligt i sälen. SALACHICKS! quiz och bilder på facebook berättar om hur vi hade det.

i år har jag hört fyra nyårslöften. bäst var det som bella berättade om. tjejen som lovade att dra mer sexskämt 2008! you go girl! emma ska bli kär, peter sluta snusa och 1000000000 människor börja röra på sig mer. 

trettonhelgen firades på stg. bra dagar. god supé, kul bal och grymma tal!


nu är jag hemma i vardagen igen. lämnat in en tenta och varit på föreläsning om hållbar utveckling. druckit te med jesper (honom har jag förövrigt fårr klara mig utan alldeles för länge) i morgon kommer farmor och farfar hit med gardiner och mina julklappar (som var omöjligt att ta med på tåget)  


på måndag fyller jag år! 21. innan dess ska jag handla bjudfika och festprylar=)  


dags för middag nu! magen kurrar. fram med kreativiteten linnea. 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards