Alla inlägg under oktober 2008

Av linnea - 28 oktober 2008 21:18

alltid lite vemodigt att åka hem när man spenderat några dagar med familjen. fullt hus. jag älskar att ha dem nära. träffat mormor&morfar, farmor&farfar och syskon med respektive. underbara älskade! tomt hemma. ensamt.

trots det flyttar jag aldrig ditåt igen! moahaha

mamma kan muta med god mat, men jag kommer bara en stund.


imorgon krävs en hel skopa med företagsamhet av linnea! det är mycket som ska uträttas innan jag andas ut på ett tåg mot dalarna i skymningen.

det ska såklart bli mys. STUM för sjunde året i rad. 10års-jubileum ska jag och bertil fira 2012. japp!

- adressända (det går ju för sjutton inte)

- lämna in tenta

- planera lektioner

- gå på litteraturseminarium

- köpa tågbiljett

- lämna tillbaka böcker

- skriva ut ett nytt VFU-planeringspapper så jag kan behålla orginalet.

- packa

Av linnea - 23 oktober 2008 23:28

det känns enormt bra inför praktiken! jag har valt världens bästa yrke:)

ska undervisa 8or och 9or i svenska i fem veckor! mums. dessutom får jag stöd och lektionsplaneringssällskap av en väldigt trevlig tjej som också läser svenska didaktik 2. kul!

...så säger jag som sara häftigt med eget skrivbord!

en sak som är säker är att jag måste vända på dygnet nu alltså! jag ska jobba 8-5! hur ska det gå? nu förtiden går jag sällan i säng före två på natten och går aldrig upp före tolv om jag inte måste! hm..

men jag bara älskar nätter!


jag blev klar med tentan för en stund sedan. har jobbat med den tre nätter nu och jag känner mig nöjd! nu kan jag slappna av och njuta i helgen!

träffa Pi och Pi imorgon! yes! de spelar i en annan liga än alla andra vänner på denna jord!


trots att jag ibland tycker att jag bor litet kan jag inte tycka att det är så jobbigt med tanke på att jag nu låtit min torkställning med ren tvätt stå framme och ta upp all den golvytan jag har i tre dagar! klaga mindre.


de här tjejerna ska jag spendera fredagen med

Av linnea - 22 oktober 2008 23:34

nu har jag äntligen styrt upp mitt liv (eller iallafall den kommande helgen)

på fredag åker jag alltså med kitina till sala. hejsvejs anfarten! hem igen

på lördag blir det 25års jubileum:) sittning i e-tuna -ett riktigt kalas

på söndag åker jag tidigt till sala, möts upp av sten eva anna och sophia för att bege oss till gävle och kolla in annas lägenhet samt käka nåt gott. på kvällen hämtar pappi mig och kör mig till storebror där jag ska gratta carro och se bilder från ultraljudet (i mars kommer min guldklimp!) så sover jag i flickrummet i färnbo för att bege mig hem på måndag och då är det slutspurten på tentan!

jag älskar att inte behöva kompromissa! det enda jag måste välja bort är hottan, visst skär det i hjärtat, men så måste det bli!


på fredag kommer pengar! mums. jag ska köpa skor. 


jag bara älskar dessa obeskrivliga telefonkonversationer med min myra!


det gick mycket bra på spexet för de viktiga kostymgubbarna idag, det skrattade:) vi lyckades bra och det blir favorit i repris på lördag!


vem vet, jag kanske sticker till norge och jobbar i sommar:) 

Av linnea - 21 oktober 2008 22:12

i lördags ringde sara.  jag är utanför ditt hus och kom att tänka på dig. det var länge sen vi sågs, kom ner poch ta en cigg vetja!

sånt gör mig riktigt glad


imorgon kommer manda hem en sväng. dörren är öppen såklart! te hos mig.

först ska jag till e-tuna och stå på scen, vara rolig. saknar det oerhört!

vi var kings and queens. aD aSTRA. 


höstfint hemma, liksom ute.

jag har fått en ny vägghylla av pappi. nu är den full med böcker, cd-spelaren från flickrummet och en massa fina saker. jag gillar den. så har lite fler ljusstakar kommit fram. mys på HÖG nivå.


jag har betalt sittning och köpt vinterjacka. bra investeringar!


detta är min bästa pluggtid. kvällstid. bästa det-mesta-tid faktiskt.

just idag har jag skrivit på min uppsats om renässans, barock och klassicism

det går jättebra! 


Av linnea - 20 oktober 2008 01:08

vi hade hur trevligt som helst igår. skönt att festa med lite nytt folk! tack elin och fredrik för en fin kväll:)


veckorslut som vanligt med jesper och sara.  

vi har kollat på mamma mia ikväll. bra, men jag blev inte överväldigad.

imorgon sätter jag igång på riktigt med tentaskrivandet. samlade fakta i fredags som nu ska omformuleras till mitt och refereras till experterna.


det är fint att du känner att du kan prata med mig, vännen! dörren är alltid öppen för dig. hoppas detta får ett lyckligt slut!

Av linnea - 17 oktober 2008 16:36

en viss date ska gå av stapeln idag. jag ska servera:) funderar på att pampa till det med tända ljus, men de skulle inte gilla det. det är ju trots allt mina bästa vänner som ska myspysa och jag tror jag känner dem väl! jag ska iallafall hålla ett par tummar!


dags att sticka. jag och paddan bestämde för en evighet sedan att jobba tillsammans ikväll, nu är det ikväll! tydligen så har en hel drös med LTDare anmält sig ckså så snälla kom och häng så jag inte drunknar i lila:)


jag var effektiv på förmiddagen och har utäkat mina kunskaper om renässansen! srännande erkänner jag, kan ni tänka er;) 

Av linnea - 16 oktober 2008 23:27

Idag fick vi klart för oss hur tentan ska se ut! förfärligt med hemtenta i litteratur. typiskt att man kommer på sånt när man redan skrivit kursutvärderingen. jag ska se till att föra fram det på annat sätt.  i nuläget är det synd att protestera. det går nog bra att analysera skitverk när man väl kommer igång.

till hösten ska jag läsa samhällskunskap. skönt att göra nåt annat. jag känner att attityden till svenska och framförallt litterauren grundar sig inte i att jag ogillar det utan att jag saknar nåt annat. fint med omväxling.


bra kväll med lärarstudenter/vänner. effektivitet och humor:) 


jag bockar av en del från min milslånga "att få ut ur huvudet innan jag exploderar-lista". överst står nu kolla mail, låna böcker, nöta vfu-info, skriva tenta. imorgon ska jag hinna träna också.


helg föresten. skönt! 

Av linnea - 15 oktober 2008 22:36

Vi började läsa svenska didaktik idag. äntligen kunskap om hur vi ska lära ut! bara idag har jag lärt mig en del som jag vill använda i framtiden. ett par saker kommer jag kunna prova redan i höst eftersom att jag ska ha praktik med 30 undervisningstimmar (!) spännande och pirrigt. vad gör man med en klass i trettio timmar?


Mitt nya favoritbegrepp är PYT (praktisk yrkesteori). Min nya kurslärar, som förövrigt verkar mycket bra, förklarade för oss och visade hennes personliga. PYT innebär typ att man listar begrepp som känns viktiga och som blir ens egen pedagogiska plattform. Här är Lena Rangnes PYT:

avspänd atmosfär, elevinflytande, praktisk utgångspunkt, högläsning, individuell skrivrådgivning, kontrollstationer, laborativt språkarbete, löpande muntliga uppgifter, mapp, mini-tänk/skriv/prat, möjlighet till personlig kontakt, olika grupperingar, respons/processtänkande, samverkan/ämnesövergripande arbete, tydlighet i bedömning, utåtriktade uppgifter, valmöjligheter, var-och-en-frågor, övervältring på eleverna.


Hennes lista på saker som hon vill bygga undervisning på imponerar mig.

Kanske gör jag en egen så småningom.


Sjöslaget var hur kul som helst! Bättre än förra året i det avseendet att jag kände fler igår! Jag älskar att mingla.


Förövrigt har jag 1000 000 000 saker i huvudet nu. Jag har försökt bocka av en del idag för att underlätta: nu har jag de flesta böcker jag behöver de kommande veckorna, jag har äntligen anmält mig till vårens kurser, skrivit spex, startat en kurs och diskat.

Kvar är dock: kolla in tentan som ska skrivas, anmäla till sittning, träffa min vfu-handledare, årsmöte, klämma in en dag då jag kan åka till sala, skriva tenta, planera inför rättviksresan!

imorgon vid den här tiden är jag nog lite lugnare.


här är västerås lärargäng som åkte till sjöslaget 2008

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards